Værdigrundlag
Aabybro Friskole bygger på den Grundtvig-koldske skoletradition. Det vil sige, at vi som skole vægter:
- Livsoplysning: Vi er en skole, der forbereder eleverne til det liv de lever nu, og det liv de skal leve i fremtiden. Vi er mennesker i kraft af den samfundsmæssige og historiske sammenhæng, vi er en del af.
- Det hele menneske: Vi er en skole, der vægter ikke kun faglige kundskaber, men også muligheden for at udfolde sin fantasi og praktiske kunnen. Vi tager udgangspunkt i den enkelte elev.
- Det levende ord: Vi er en skole, hvor fortælling, morgensang, emneundervisning og samtale vægtes højt.
- Oplive og oplyse: Vi er en skole, der vægter at give eleverne lyst og motivation til at lære gennem praktiske/musiske aktiviteter, trivselsdage, fagdage og emnedage.
- Det forpligtende fællesskab: Vi er en skole, der vægter, at alle har værdi og derfor har noget at byde ind med i fællesskabet. Vi udvikler os i kraft af hinanden, og derfor vægter vi, at elever, forældre og ansatte deltager aktivt i skolens fællesskaber.
De Grundtvig-koldske skoletanker har vi omsat til Aabybro Friskoles kerneværdier:
Trivsel, Udvikling og Fællesskab
Sådan sætter vi værdierne i spil
Trivsel
Tæt samarbejde mellem skole og hjem
- Gensidig orientering om barnet præget af tillid og respekt
- Skolen tilbyder forældresamtaler, forældremøder og hjemmebesøg
- Der udgives på ForældreIntra månedsbreve, emnebreve m.m. der orienterer om hverdagen. Her finder man desuden ugeplaner for de enkelte klasser
Socialt medansvar
- Skolen ænsker at have et godt fysisk og psykisk undervisnings- og arbejdsmiljø for både elever og ansatte
- Skolen tager bedst muligt hensyn til den enkeltes livssituation i fællesskabet
- Skolen, forældre og elever anerkender forskelligheder
Positivitet og glæde i hverdagen
- Vi vægter, at eleverne oplever personlig, faglig og social trivsel
- Aktiviteter, der samler små og store elever på tværs af årgangene
- Morgensang, musik, fællestime og fortælling
- Overskueligt miljø med gode og tætte relationer til både børn og voksne
- Dejlige udeområder, der indbyder til bevægelse og fri leg
Udvikling
Faglig kompetence
- Undervisning i klasser og i fleksible grupper på tværs af aldre og fag
- Skærpelse af elevens nysgerrighed gennem forskelligartede aktiviteter, gæstelærere, praktik, virksomhedsbesøg, hytteture, emnedage, fagdage, udflugter m.m.
- Fokus på barnets ressourcer med mulighed for særligt tilrettelagt undervisning
- Fagtilbud, der følger Fælles Mål
Social og personlig kompetence
- Forpligtende fællesskaber i fællestimer, teaterforestilling, tutorklasse, rengøring af klasser og fællesområder m.m
- Trivselsdage, MOT i udskolingen
- Mulighed for AKT-forløb for enkelte elever
- Skolen udvikler elevernes demokratiske dannelse gennem eksempelvis elevmøder, evalueringer, trivselsundersøgelser og vi har to elever, der er uddannet undervisningsmiljørepræsentanter.
Evaluering
- Løbende evaluering af barnets faglige, personlige og sociale kompetencer til skole-hjemsamtaler 2 gange om året, samt ved behov
- Evaluering af læsning og matematik på udvalgte årgange
- 9. klasses afgangsprøve
- Personlig udtalelse efter 9. kl.
Fællesskab
Arrangementer
- Fællesskab på tværs af årgange er indlagt i skoleskemaet: morgensang, emne, idræt, svømning, fællestime, skolevenner m.m
- Elevarrangerede fællesspisninger, diverse klassearrangementer, forældrehygge m.m.
- Julefest, fastelavnsfest, sommerfest, tutorfest for skolevenner (5. kl. + førskolebørn), 9. kl. dimissionsfest og nytårsfest. Disse aktiviteter fremmer helt naturligt både skolens elev- og forældrefællesskaber
- Forældrene er en stor del af både planlægning og afvikling af mange af skolens arrangementer
Åben skole
- Åbent lærerværelse
- Forældre er altid velkomne til at besøge os både i undervisningen og i Glitner
- Mulighed for at blive på skolen og hygge sig med sine kammerater efter endt undervisning
- Brug af skolens faciliteter udenfor skolens åbningstid
Ansvar for skolens faciliteter
- Forældre- og elevrengøring, både i forhold til ugentlig rengøring, hovedrengøring to gange årligt og arbejdsweekender
- Enkelte elever fra udskolingen er ansat som “Støvsugerbande”
- Fælles oprydninger både inde og ude
- Dukseordning