Værdigrundlag
Aabybro Friskole bygger på den Grundtvig-koldske skoletradition. Det vil sige, at vi som skole vægter:
- Livsoplysning: Vi er en skole, der forbereder eleverne til det liv de lever nu, og det liv de skal leve i fremtiden. Vi er mennesker i kraft af den samfundsmæssige og historiske sammenhæng, vi er en del af.
- Det hele menneske: Vi er en skole, der vægter ikke kun faglige kundskaber, men også muligheden for at udfolde sin fantasi og praktiske kunnen. Vi tager udgangspunkt i den enkelte elev.
- Det levende ord: Vi er en skole, hvor fortælling, morgensang, emneundervisning og samtale vægtes højt.
- Oplive og oplyse: Vi er en skole, der vægter at give eleverne lyst og motivation til at lære gennem praktiske/musiske aktiviteter, trivselsdage, fagdage og emnedage.
- Det forpligtende fællesskab: Vi er en skole, der vægter, at alle har værdi og derfor har noget at byde ind med i fællesskabet. Vi udvikler os i kraft af hinanden, og derfor vægter vi, at elever, forældre og ansatte deltager aktivt i skolens fællesskaber.
De Grundtvig-koldske skoletanker har vi omsat til Aabybro Friskoles kerneværdier:
Trivsel, Udvikling og Fællesskab
Sådan sætter vi værdierne i spil
Trivsel
Tæt samarbejde mellem skole og hjem
- Gensidig orientering om barnet præget af tillid og respekt
- Skolen tilbyder forældresamtaler, forældremøder og hjemmebesøg
- Der udgives månedsbreve, emnebreve m.m. der orienterer om hverdagen
Socialt medansvar
- Skolen skal være et godt fysisk og psykisk læringsmiljø
- Skolen tager bedst muligt hensyn til den enkeltes livssituation i fællesskabet
- Skolen, forældre og elever anerkender forskelligheder
Positivitet og glæde i hverdagen
- Aktiviteter, der samler små og store elever på tværs af årgangene
- Morgensang, musik, fællestime og fortælling
- overskueligt miljø med gode og tætte relationer til både børn og voksne
- Dejlige udeområder, der indbyder til bevægelse og fri leg
Udvikling
Faglig kompetence
- Undervisning i klasser og i fleksible grupper på tværs af aldre og fag
- Skærpelse elevens nysgerrighed gennem forskelligartede aktiviteter, gæstelærere, praktik, virksomhedsbesøg, hytteture, emnedage, fagdage, udflugter m.m.
- Fokus på barnets ressourcer med mulighed for særligt tilrettelagt undervisning
- Fagtilbud, der følger Fælles Mål
Social og personlig kompetence
- Forpligtende fællesskaber i fællestimer, teaterforestilling, tutorklasse m.m
- Trivselsdage, MOT i udskolingen
- Mulighed for AKT-forløb for enkelte elever
Evaluering
- Løbende evaluering af barnets faglige, personlige og sociale kompetencer til skole-hjemsamtaler 2 gange om året, samt ved behov
- Evaluering af læsning og matematik på udvalgte årgange
- klasses afgangsprøve
- Personlig udtalelse efter 9. kl.
Fællesskab
Arrangementer
- Fællesspisning, klassearrangementer, forældrehygge m.m.
- Julefest, fastelavnsfest, sommerfest, tutorfest (6. kl. + bh. kl.), 9. kl. dimissionsfest og nytårsfest
- Fællesskab på tværs af årgange er indlagt i skoleskemaet: morgensang, emne og fællestime
Åben skole
- Åbent lærerværelse
- Forældre er altid velkomne til at besøge os både i undervisningen og i Glitner
- Mulighed for at blive på skolen og hygge sig med sine kammerater efter endt undervisning
- Brug af skolens faciliteter udenfor skolens åbningstid
Ansvar for skolens faciliteter
- Forældre- og elevrengøring
- Fælles oprydninger både inde og ude
- Dukseordning