Værdigrundlag

Aabybro Friskole bygger på den Grundtvig-koldske skoletradition. Det vil sige, at vi som skole vægter:

• Livsoplysning: Vi er en skole, der forbereder eleverne til det liv de lever nu, og det liv de skal leve i fremtiden. Vi er mennesker i kraft af den samfundsmæssige og historiske sammenhæng, vi er en del af.
  • Det hele menneske: Vi er en skole, der vægter ikke kun faglige kundskaber, men også muligheden for at udfolde sin fantasi og praktiske kunnen. Vi tager udgangspunkt i den enkelte elev.
  • Det levende ord: Vi er en skole, hvor fortælling, morgensang, emneundervisning og samtale vægtes højt.
  • Oplive og oplyse: Vi er en skole, der vægter at give eleverne lyst og motivation til at lære gennem praktiske/musiske aktiviteter, trivselsdage, fagdage og emnedage.
  • Det forpligtende fællesskab: Vi er en skole, der vægter, at alle har værdi og derfor har noget at byde ind med i fællesskabet. Vi udvikler os i kraft af hinanden, og derfor vægter vi, at elever, forældre og ansatte deltager aktivt i skolens fællesskaber.

De Grundtvig-koldske skoletanker har vi omsat til Aabybro Friskoles kerneværdier:

Trivsel, Udvikling og Fællesskab

Sådan sætter vi værdierne i spil

Trivsel

Tæt samarbejde mellem skole og hjem

• Gensidig orientering om barnet præget af tillid og respekt
  • Skolen tilbyder forældresamtaler, forældremøder og hjemmebesøg
  • Der udgives månedsbreve, emnebreve m.m. der orienterer om hverdagen

Socialt medansvar

• Skolen skal være et godt fysisk og psykisk læringsmiljø
  • Skolen tager bedst muligt hensyn til den enkeltes livssituation i fællesskabet
  • Skolen, forældre og elever anerkender forskelligheder

Positivitet og glæde i hverdagen

• Aktiviteter, der samler små og store elever på tværs af årgangene
  • Morgensang, musik, fællestime og fortælling
  • overskueligt miljø med gode og tætte relationer til både børn og voksne
  • Dejlige udeområder, der indbyder til bevægelse og fri leg

Udvikling

Faglig kompetence

• Undervisning i klasser og i fleksible grupper på tværs af aldre og fag
  • Skærpelse elevens nysgerrighed gennem forskelligartede aktiviteter, gæstelærere, praktik, virksomhedsbesøg, hytteture, emnedage, fagdage, udflugter m.m.
  • Fokus på barnets ressourcer med mulighed for særligt tilrettelagt undervisning
  • Fagtilbud, der følger Fælles Mål

Social og personlig kompetence

• Forpligtende fællesskaber i fællestimer, teaterforestilling, tutorklasse m.m
  • Trivselsdage, MOT i udskolingen
  • Mulighed for AKT-forløb for enkelte elever

Evaluering

• Løbende evaluering af barnets faglige, personlige og sociale kompetencer til skole-hjemsamtaler 2 gange om året, samt ved behov
  • Evaluering af læsning og matematik på udvalgte årgange
  • klasses afgangsprøve
  • Personlig udtalelse efter 9. kl.

Fællesskab

Arrangementer

• Fællesspisning, klassearrangementer, forældrehygge m.m.
  • Julefest, fastelavnsfest, sommerfest, tutorfest (6. kl. + bh. kl.), 9. kl. dimissionsfest og nytårsfest
  • Fællesskab på tværs af årgange er indlagt i skoleskemaet: morgensang, emne og fællestime

Åben skole

• Åbent lærerværelse